Jak vyrobit mimozemšťana?

… z kravského žaludku, skopového masa, ovčích nohou a mozku z berana…
Anglický režisér Spyros Melaris přiznal, že je autorem nejslavnějšího podvodu v historii kinematografie: filmu o pitvě mimozemšťana na vojenské základně v Roswellu.

Obr.1 V roce 1995 se záběry z pitvy mimozemšťana staly skutečnou senzací

Tyto záběry byly publikovány v roce 1995 a vyvolaly efekt explodující bomby.

17minutový černobílý film zachycuje, jak dva patologové pitvají tělo podivného stvoření. Producent Ray Santilli, který prodával film (obdržel od televizních kanálů v celkové hodnotě několika milionů dolarů – pozn.red.), tvrdil, že byla tajně vyrobena kopie filmu natočeného v roce 1947 americkými speciálními službami na vojenské základně v Roswellu. Tam bylo, po údajné katastrofě létajícího talíře, přineseno tělo zesnulých mimozemšťanů.

Senzace vypukla do neuvěřitelných rozměrů, neboť stoupenci teorie spiknutí předložili tento film jako důkaz, že nějaká vláda skrývá před obyčejnými lidmi hrozné věci, které se na planetě odehrávají.
Nicméně, okamžitě vznikla otázka autenticity filmových materiálů. Američané tvrdili, že žádné UFO v okolí Roswellu nehavarovalo. A že proces utajení je spojen se skutečností, že se tam rozpadla létací platforma, která byla použita v tajném programu „Mogul„. Američané vypustili balóny do horních vrstev atmosféry a vybavili je citlivými mikrofony: pokusili se zachytit zvukové vlny z explozí sovětských atomových bomb. Projekt byl úspěšný, ale brzy však technologie pokročila a ukázalo se, že seizmické detektory a senzory radioaktivity poskytují přesnější a úplnější informace o povaze jaderných testů. A program „Mogul“ byl tiše uzavřen.

Obr. 2  Spyros Melaris

Zato experti z oboru soudního lékařství dospěli k závěru, že lidé, kteří provádí pitvu „mimozemšťana“, nikdy ve svém životě neměli v rukou lékařské nástroje a neměli nejmenší představu o tom, jak by měla pitva vypadat. Profesionálové například nedrží chirurgické nůžky ukazováčkem a palcem. A extrahované vnitřní orgány jsou vždy nutně fotografovány, měřeny a váženy, což v „tajném filmu“ nikdo nedělá.

A tak se na jednom z britských televizních kanálů 58 letý režisér Spyros Melaris přiznal, že to byl on, kdo před 22 lety natočil tento film, který se stal slavným.

Obr.3 Odborníci dospěli k závěru, že lidé, kteří provádí pitvu „mimozemšťana“, nikdy ve svém životě neměli v rukou lékařské nástroje a neměli nejmenší představu o tom, jak by měla pitva vypadat.

Melaris sdělil, že se v roce 1995 v Cannes setkal se Santillim a nabídl mu svůj plán o natočení dokumentu o mimozemšťanech.

„Santilli hovořil vážně o nějakých starých tajných filmech, které viděl, ale pak se sám zamotal ve vyprávění, a bylo jasné, že to byl podvod,“ říká Melaris.

„Tam jsem přemýšlel: bude to dobrý vtip! Proč se nezúčastnit takového zajímavého projektu? Nedokázal jsem si představit, že by miliony lidí po celém světě za to mohly platit!“

Rozpočet „vtipu“ byl 50 tisíc dolarů, což se mu zdálo přijatelné.

K vytvoření „mimozemšťana“ potřeboval mystifikátor tři klíčové složky.

Za prvé – odpad z řeznictví firmy Crosby.

Za druhé – staré lékařské vybavení a chirurgické retro oblečení – to si vypůjčil z divadelních potřeb.

A za třetí – přítele jménem John Humphreys, který pracoval ve skupině pro speciální efekty ve sci-fi seriálu „Doktor Who“, (kde se také objevili mimozemšťané).

Obr.4 Rozpočet filmu činil pouze 50 tisíc dolarů.

Úkolem Johna Humphries bylo vyrobit figurínu. Jako model použil svého desetiletého syna. Kůže byla vyrobena z latexu, byla natažena na rám a vyplněna pěnou. Břicho „mimozemšťana“ vyplnili vnitřnostmi z krávy, roli nohou s hlubokou ránou sehrála jehněčí noha a skopovým mozkem vyplnili lebku.

„Zpočátku jsme chtěli použít jako mozkomíšní tekutinu malinovou marmeládu, ale ta nebyla velmi fotogenická a tak jsme opustili tuto myšlenku,“ řekl Melaris.

Dekoraci narychlo stloukli kladivem společně v pronajatém bytě v jedné z oblastí na severu Londýna. Úlohu tajných agentů a patologů hráli přátelé a přítelkyně režiséra. Při přípravě natáčení se zúčastnil i jeho bratr.

„Měli jsme s Johnem Humphries plán: nejprve musíme natočit scénu „pitvu mimozemšťana“, a pak ukázat divákům odhalující film o tom, jak byl tento podvod vytvořen!“ – vysvětlil Spyros Melaris. „Nicméně, pak jsme tento nápad opustili. Teď toho moc lituji. Můj film vypustil z láhve démony šarlatánství.“

Proč se mystifikátor přiznal?

Je možné, že Spiros Melaris je opravdu trýzněn výčitkami. A je k tomu jednoduché lidské vysvětlení.

Každý režisér sní o natočení filmu, který mu přinese celosvětovou slávu. Je ironií, že hvězdným okamžikem v životě Spiry byl tento podvod. V té době mu bylo 36 let, nepřikládal žádný význam této mystifikaci a věřil, že všechny velké úspěchy má ještě před sebou.

Nicméně, nebylo mu souzeno natočit ani „Hru o trůny“, ani „Piráty z Karibiku“... Na stránkách IMDb – největší světové filmové databáze je Spyros Melaris uveden jako režisér a scenárista tří filmů: vysoce uměleckého snímku Beckham Mania: The Kick Off (2002), s rozpočtem až 25 tisíc liber. Dále je to televizní seriál Showcase TV (2001), kde hraje hlavní roli také Spiros – hraje sám sebe. A film s názvem Irish Tenor Trio: A Classic Irish Christmas (2002) je jeho nejrozsáhlejším dílem, jehož rozpočet je 150 tisíc liber.

Jediné své mistrovské dílo, které skutečně otřáslo světem (zejména jeho poblázněnou částí), natočil v podstatě anonymně. A pravděpodobně prožil trápení tvůrce, který se vůlí osudu k němu nemůže veřejně přihlásit.

Teď je konečně slavný. Ale tato sláva je poněkud podobná té, kterou kdysi prožil Herostratos, jehož jméno bylo zvěčněno špatnými skutky…

Čtěte dále:

***

Líbil se vám článek a celý web? Podpořte, prosím, badatele, autory a překladatele jakoukoli částkou na účet: SBERBANK, č. ú. 4211013926/6800, variabilní symbol článku je 3940

error: Kopírování zakázáno!