Devátá planeta?

Astrofyzikové zatím neúspěšně hledají důkazy o existenci deváté planety, ale o její existenci jsou přesvědčeni.

A sami říkají, tento lov na fantomovou planetu je poněkud děsivý. Co můžeme najít?

Většina astronomů je i nadále přesvědčena, že objev Deváté planety, učiněný během pouhé jedné generace, si vynutí přepsání školních učebnic astronomie, a to i pro základní školy. Kdykoli fotografujeme hvězdnou oblohu,“ řekl časopisu Quanta astronom z Tokijské univerzity Surhud More, „jako by v záběru byla planeta 9. „Vždycky, když se to stane, je to jako by se to stalo.

Zatím se žádnému teleskopu nepodařilo objevit hypotetickou masivní planetu Sluneční soustavy mimo oběžnou dráhu Pluta, ale astronomové nadále shromažďují důkazy o její existenci.

Jeden z autorů této hypotézy, astronom Michael Brown z Kalifornského technologického institutu, říká, že se cítí být „věčným optimistou“, protože ji někdo brzy objeví, neboť existují všechny důvody se domnívat, že devátá planeta existuje, i když je možná pro současné observatoře neviditelná.

První důkazy o existenci Planety č. 9 byly zveřejněny v roce 2014, kdy dva američtí astronomové Chadwick Trujillo (1973) (1) a Scott Sheppard (1977) (2) zjistili, že některé ze vzdálených objektů Kuiperova pásu mají argument perihelia blízký nule. V důsledku toho protínají rovinu ekliptiky z jihu na sever přibližně v době průchodu perihelem. O něco později vyslovili podobnou hypotézu španělští astronomové z Madridské univerzity.

Brown a jeho kolega, americký astronom ruského původu, profesor planetologie na Kalifornském technologickém institutu Konstantin Batygin, o dva roky později upřesnili, že perturbér (jak jej nazvali) má hmotnost pětkrát až dvacetkrát větší než Země a pohybuje se po eliptické dráze stokrát nebo dokonce tisíckrát vzdálenější od Slunce než Země.

Navzdory její hmotnosti je velmi obtížné devátou planetu v temnotě hlubin vesmíru spatřit, vzhledem k tomu, že mezi námi a ní probíhá vzdálenost 600 astronomických jednotek. Připomeňme, že astronomická jednotka, neboli její mezinárodní označení AU, je vzdálenost mezi Zemí a Sluncem.

Vesmírní šílenci

Přesto Brown a Sheppard vedli tým astronomů, kteří stále doufají v nalezení deváté planety pomocí optického dalekohledu Subaru na observatoři Mauna Kea na Havaji. Díky zvýšenému úhlovému rozlišení má teleskop Subaru širší zorné pole. V posledních dvou letech se každý tým astronomů snaží několik týdnů v roce prozkoumat hvězdnou oblohu. Při ideálním počasí by to teoreticky byla dostatečná doba na pokrytí větší části oblohy.

Vesmír je divný

Přesto Brown a Sheppard vedou tým astronomů, kteří se nevzdávají naděje na nalezení deváté planety pomocí optického dalekohledu Subaru umístěného na observatoři Mauna Kea na Havaji. Díky zvýšenému úhlovému rozlišení má dalekohled Subaru širší zorné pole. V posledních dvou letech se každý tým astronomů snaží několik týdnů v roce prozkoumat hvězdnou oblohu. Při ideálním počasí by to teoreticky stačilo na pokrytí většiny zájmového území, ale větrné a zatažené noci si vyžádaly úpravy většiny plánovaných pozorování.

Pokud se astronomům podaří rozšířit pátrání, nějaká náhoda zabrání objevení planety 9. Může to být způsobeno znečištěním Mléčné dráhy nebo ji může zakrýt světlo jasné hvězdy. V nejhorším případě se tak stane v části její dráhy, která přesahuje vzdálenost 1000 AU. A pak by bylo čekání na její návrat naprosto zbytečné. Devátá planeta se vrátí za tisíc let.

Proto je potřeba mít pohotovostní plány na detekci planety 9. Jedním z nápadů je hledat tepelné záření vycházející z podobné planety. Podle astrofyziků bude planeta 9, která je menší a chladnější než takový obr, jako je Jupiter, detekována v milimetrové části spektra, která leží mezi infračerveným světlem a mikrovlnami.

Podle Gilberta Holdera, kosmologa z Illinoiské univerzity, by současné teleskopy v Antarktidě a Chile mohly devátou planetu objevit již dnes, pokud se odchýlí od svého vyhledávacího pole. Podle vědce neexistuje způsob, jak Devátou planetu kdekoli ve vesmíru ukrýt.

Ještě před ukončením mise sondy Cassini NASA prohlásil, že záhadnou anomálii Cassini nezpůsobila žádná gravitační přitažlivost údajné Deváté planety, protože nebyly pozorovány žádné nevysvětlitelné odchylky od dráhy sondy. Podle astrofyziků by neobjevená planeta za dráhou Neptunu ovlivnila spíše dráhu Saturnu než dráhu sondy Cassini.

Možná mají „věční optimisté“ svým způsobem pravdu. I kdyby planeta č. 9 neexistovala, pátrání po ní přispěje k dalším objevům. Na jaře 2017 oznámil tým vedený Sheppardem objev 12 nových satelitů plynného obra Jupiteru.

Ti, kteří pracují spolu s Brownem, objevili také příčinu umírání galaxií ve vesmíru. Plyn z 11 000 galaxií ve vesmíru, který je surovinou pro výrobu nových hvězd, je intenzivně „stahován“ ve všech koutech místního vesmíru. Kolem každé galaxie ve vesmíru existuje halo temné hmoty. Když galaxie prochází masivním halo, může poměrně rychle ztratit značné množství plynu, který ji vyplňuje.

Skutečný důvod, proč astronomové tak usilovně pátrají po Deváté planetě, prozradil sám Sheppard: „Vlastně se snažíme najít něco, co nás opravdu děsí.“

(1) https://en.wikipedia.org/wiki/Chad_Trujillo