Winston Churchill a létající talíře

Začátek a konec vojenského výzkumu UFO v Británii

Výzkum UFO na vládní úrovni ve Velké Británii začal teprve v roce 1950, kdy se na britskou vládu obrátili renomovaní vojenští důstojníci a vědci v čele se sirem Henrym Tizardem s požadavkem provést vyšetřování: co jsou to „létající talíře“?

Názory těch, kteří výzvu podepsali, se velmi lišily. Lord Mountbatten věřil, že talíře byly mimozemské vesmírné lodě, letecký maršál Tom Pike se obával, že jde o sovětská letadla, a vedoucí vědeckého výzkumu na ministerstvu obrany R. Jones řekl, že v ně uvěří až poté, co bude jeden z nich zajat neporušený nebo alespoň sestřelen.

Odvolání mělo účinek, a v srpnu 1950 ministerstvo obrany vytvořilo Pracovní skupinu pro létající talíře.

Zpráva Pracovní skupiny

Z odtajněných zpráv vyplývá, že na 11. zasedání Společného výboru pro technické zpravodajství byla projednána zpráva předsedy Pracovní skupiny. Výbor rozhodl, že zpráva „by měla být považována za konečnou a s ohledem na dosažené závěry by měla být RGLT rozpuštěna“. Předseda J. L. Turney řekl, že „v souladu s americkými názory na tuto záležitost by zpráva Pracovní skupiny neměla být zveřejněna a její oběh by měl být omezen na jednu kopii pro sira Henryho Tizarda.“

Obr. 1 První stránka zprávy

Tato kopie byla odtajněna až v roce 2001. Poskytuje negativní pohled na UFO vyjádřený Američany, načež autoři přešli k místním pozorováním:

„Během léta a podzimu roku 1950 věnoval britský tisk velkou pozornost zprávám o údajných pozorováních světelných těles létajících vysokou rychlostí, obvykle po setmění, ale někdy i za denního světla. Řadu dopisů od občanů s podobnými příběhy obdrželo i ministerstvo letectva. Jeden z nich, od strojvedoucího Derby, který byl zjevně pečlivým a pečlivým pozorovatelem, obsahuje vynikající, jednoznačný popis meteoru. Nepokusili jsme se o systematické prozkoumání všech předložených důkazů, ale nenašli jsme žádný důvod předpokládat, že některý z popsaných jevů nelze podobně vysvětlit; V některých případech, kdy zprávy z různých míst udávají stejný čas, je toto vysvětlení nezpochybnitelné.“

Tři zprávy přišly oficiálními kanály od zkušených důstojníků na základnách RAF. Když byla hlášena vizuální pozorování, bylyi co nejdůkladněji vyšetřeni.

„Dne 1. června 1950 pilot letounu Meteor, přistávající v Tangemere oznámil, že ve 14:30 let na východ ve výšce 6 km nad oblastí Portsmouthu pozoroval objekt, letící velmi vysokou rychlostí na kolizním kurzu, ve výšce 1 000–2 000 stop [300–600 m] nad ním, asi 1200 yardů [1100 m] na pravoboku. Popsal objekt jako kulatý a jasně kovový vzhled. Pilot nebyl schopen provést přesný výpočet rychlosti objektu, ale věří, že to bylo kolem 800 uzlů [1480 km/h]. Předmět pozoroval asi 15 sekund a ohlédl se zpět a doleva, poté jej bez větších potíží opět našel pohledem.“

Tangemere provedl dotaz na radarovou stanici ve Werlingu, která oznámila, že přibližně ve stejnou dobu, jakou oznámil pilot, řídící a tři operátoři radaru zpozorovali neobvyklou značku, která zřejmě patřila cíli letícímu rychlostí 1300 – 1650 uzlů [2400 –3050 km/h], nejprve se ke stanici přibližuje a poté se od ní vzdaluje. Dispečer uvedl, že značka „se zdála velmi tlustá a zanechávala za sebou více dosvitu než běžná značka.“ Kameraman, který to sledoval na jiné obrazovce, řekl, že je „tenčí, kratší a slabší než letadlo“, a že se v prostoru mezi po sobě jdoucími výskyty značky objevila řada „stínů“.

„Vzhledem k tomu, že přibližovací kurz radarového cíle bylo možné porovnat s trajektorií objektu hlášenou pilotem Meteoru, byli všichni zúčastnění vyslechnuti členem výzkumné divize stíhacího velitelství, z jehož zprávy byly převzaty výše uvedené údaje. Bylo zjištěno, že ve skutečnosti existuje 10minutový rozdíl mezi časy uvedenými v obou zprávách, počítáno s přesností na plus minus 1 minutu. Lze tedy usoudit, že mezi neobvyklým značením a pozorováním pilota nebyla žádná souvislost.“

Domníváme se, že záblesk radaru lze velmi jednoduše vysvětlit jako rušení jiným radarem… Není možné plně vysvětlit pozorování pilota. Za předpokladu, že nebyl pouze obětí optické iluze, je nejpravděpodobnějším vysvětlením, plynoucím z jeho popisu objektu jako „kulatého“, tedy kulového tělesa, to, že viděl meteorologický balón a značně přecenil jeho rychlost. Nenašli jsme žádný důvod pro přijetí méně jednoduchých hypotéz.

Ke zbývajícím dvěma incidentům došlo v Royal Aircraft Establishment ve Farnborough a členové pracovní skupiny byli dotazováni zúčastněnými důstojníky.

Poručík letectva Hubbard, zkušený pilot, řekl, že v 11:27 14. srpna 1950 byl on a další dva důstojníci na asfaltu, když zaslechli tlumený hučivý zvuk, který zněl jako upravený dieselový motor. Tento zvuk je přiměl vzhlédnout k nebi. Počasí nám přálo, viditelnost výborná. Dva důstojníci nic neviděli, ale Lt. Hubbard, který byl sám ve slunečních brýlích, uvedl, že zprvu téměř za zenitem viděl předmět, který popsal jako plochý disk, světlé, perleťově šedé barvy, o průměru asi 15 metrů ve výšce, kterou odhadl na 1500 metrů. Uvedl, že jej pozoroval asi 30 sekund, během této doby objekt letěl rychlostí 800–1000 mil za hodinu v azimutu 100 stupňů, prováděl sérii S-otoček a osciloval tak, že se světlo odráželo od různé jeho části, jak se pohyboval.

Obr.2 Zkušební pilot RAF, poručík Stan Hubbard.

Nemáme důvod pochybovat o tom, že Hubbard upřímně popsal svůj dojem z toho, co viděl, ale zjistili jsme, že je nemožné uvěřit, že by tak neobvyklé plavidlo s mimořádnou rychlostí mohlo létat v nepříliš vysoké výšce za krásného letního rána nad tak hustě osídleným oblast, jejíž obyvatelé jsou zběhlí v letectví, jako Farnborough, aniž by přitahovali pozornost více než jednoho očitého svědka. Došli jsme k závěru, že Hubbard byl buď obětí optické iluze, nebo že pozoroval nějaký obyčejnější typ letadla a mýlil se v jeho tvaru a rychlosti.

Poručík Hubbard byl také zapojen do dalšího incidentu.

5. září 1950 v 16:09 stál v řídící věži s pěti dalšími důstojníky a čekal na přílet Hawkeru 1081. Obloha byla ze 3/8 zatažená, základna mraků stratocumulus ve výšce 1 200 m. Téměř současně spatřili objekt ve vzdálenosti asi 10 až 15 mil, který popsali jako plochý disk, světlé, perleťově šedé barvy, „velikosti asi jako knoflík u košile“. Všichni sledovali, jak kotouč na obloze popisoval obdélníky sestávající z klesání „jako padající list“, velmi rychlého horizontálního letu, stoupání „jako padající list“, dalšího horizontálního trhnutí atd.; se nakonec ve vysoké rychlosti „ponořil“ nad horizont. Manévry se podle očitých svědků odehrály někde nad oblastí Guildford-Farnham.

Poručík Hubbard nabyl přesvědčení, že předmět, který viděl při obou příležitostech, byl stejný; další pozorovatelé souhlasili s tím, že druhý objekt odpovídal popisu, který dostali od prvního objektu.

Nepochybujeme, že všichni důstojníci skutečně viděli nějaký létající předmět. Nemůžeme však přikládat žádný význam srovnání tohoto objektu, který byl viděn jen na velmi velkou vzdálenost, s dřívějším pozorováním. Navíc opět považujeme za neuvěřitelné věřit, že neobvyklé letadlo, manévrující nějakou dobu nad obydlenou oblastí, nemohlo upoutat pozornost ostatních očitých svědků. Došli jsme k závěru, že důstojníci skutečně viděli jakési normální manévrování letadla na dohled a předchozí hlášení je přivedlo k přesvědčení, že jde o něco anomálního – zajímavý příklad toho, jak z jednoho hlášení vzniká další…

Když je jediným dostupným materiálem množství čistě subjektivních důkazů, je nemožné získat něco jako vědecký důkaz, že pozorované jevy jsou nebo nejsou způsobeny něčím zcela novým, jako je letadlo mimozemského původu, vyvinuté nám neznámými bytostmi. na principech pokročilejších, než si dokážete představit. Jsme však přesvědčeni, že většina obdržených pozorování takové vysvětlení nevyžaduje a lze je přičíst mnohem jednodušším důvodům.“

Pracovní skupina se domnívala, že všechna pozorování UFO lze zařadit do jedné z následujících kategorií:

1. Známé astronomické nebo meteorologické jevy.
2. Nesprávná identifikace běžných letadel, balónů, ptáků nebo jiných běžných nebo přírodních předmětů.
3. Optické a psychologické klamy.
4. Záměrné podvody.

„Všichni důrazně doporučujeme, aby se neprovádělo žádné další vyšetřování příchozích zpráv o záhadných atmosférických jevech, dokud nebudou k dispozici nějaké fyzické důkazy,“ uzavírá zpráva.
První oficiální vyšetřování tohoto jevu trvalo osm měsíců a jeho výsledky byly oznámeny Společnému výboru šéfů britského ministerstva obrany a CIA. Bylo rozhodnuto zastavit vyšetřování pro nedostatek jasných a jednoznačných skutečností, dokud se takové skutečnosti neobjeví.

Žádost Winstona Churchilla

Obecný veřejný zájem o UFO v Británii vyvrcholil v létě 1952, kdy noviny informovaly o četných „talířových“ přeletech nad Washingtonem. Premiér Churchill poslal 28. července nótu ministru zahraničí pro vojenské letectví a lordu Cherwellovi: „Co je to za povyk kolem létajících talířů? Co to všechno znamená? kde je pravda? V reakci na to ministerstvo letectva 9. srpna 1952 oznámilo, že v roce 1951 bylo provedeno „úplné vyšetřování kontrarozvědky a zpravodajských sil“ a citovalo zjištění RGLT. Odpověď pokračovala slovy: „Od roku 1951 se nestalo nic, co by přimělo velitelství letectva změnit názor, a soudě podle nedávných prohlášení v tisku totéž platí pro Ameriku…“

Obr. 3 Původní žádost od Winstona Churchilla (soubor PREM-11-855).

Kopie odpovědi byla zaslána lordu Cherwellovi, který 14. srpna napsal W. Churchillovi: „Viděl jsem zprávu od ministra [vzdušných sil] o létajících talířích a zcela souhlasím s jeho závěry.“

„Zdá se, že Churchill byl uveden v omyl: později se ukázalo, že velitelství RAF nedokázalo vysvětlit všechny incidenty obdržené v letech 1950-53. Výkonný ředitel zpravodajské služby letectva, kapitán Harold Collins, napsal Ralphu Noiseovi, který v té době sám sloužil na ministerstvu obrany, že „asi v 10 procentech případů měli autoři zpráv vynikající kvalifikaci, např. zkušební pilot z Farnborough a další, měli potvrzení, ano a samotné zprávy byly přesvědčivé, ale nenašli jsme pro ně vysvětlení.“

Dne 19. září 1952, během manévrů NATO Mainbrace, dva důstojníci RAF a tři poddůstojníci z Topcliffe RAF Station pozorovali UFO po letadle Meteor přistávajícím na základně RAF Dishforth. Obloha byla jasná, čas pozorování byl 10.53. Jeden z očitých svědků, poručík letectva John Kilburn, uvedl:

„Meteor křižoval oblohu z východu na západ, když jsem si všiml bílého objektu na obloze. Bylo stříbřité, kulaté, asi 3 km nad letadlem a asi pět mil za letadlem. Zdálo se, že letí pomaleji než Meteor, ale po stejné trajektorii… Sestupně se kýval zleva doprava, jako kyvadlo…“

Když Meteor pojížděl po ranveji, zdálo se, že jej objekt sleduje, ale po několika sekundách se zastavil, přestal klesat a vznášel se na obloze a točil se kolem své osy. Pak velkou rychlostí letěl na západ, otočil se na jihovýchod a zmizel… Všichni jsme byli přesvědčeni, že jde o nějaký hmotný objekt…“

Obr.4 Oficiální zpráva o pozorování na základně RAF Topcliffe.

Churchill se více obával, že UFO by mohly být nejnovějšími typy sovětských letadel, která byla poslána k průzkumu britské protivzdušné obrany.

Studená válka už byla v plném proudu a armáda se více zajímala o invazi pozemských nepřátel do jejich vzdušného prostoru než o mimozemšťany. Ve srovnání se Sověty se zdáli být menší hrozbou, nepříjemností a armáda neviděla smysl na ně plýtvat lidskou silou. Zprávy očitých svědků byly uloženy v krabicích a zapomenuty. Následující rok se však další pozorování UFO stalo předmětem diskuse v Dolní sněmovně.

3. listopadu 1953 v 10:00 dva piloti Royal Air Force, Geoffrey Smith a Terry Johnson, letěli ve dvoumístném stíhacím letounu Vampire ve výšce přibližně 6000 m poblíž základny West Malling RAF v Kentu. Viděli velmi jasný objekt, který jim zpočátku připadal jako nehybné světlo. Nedokázali určit, v jaké výšce se nachází, ale dospěli k závěru, že přesahuje 6000 m. Po několika sekundách se světelný zdroj začal pohybovat a přeletěl nad jejich letadlem velmi vysokou rychlostí. Přestože UFO nebylo v zorném poli déle než 30 sekund, bylo vidět zcela jasně a piloti zjistili, že má pravidelný kulatý tvar. Po přistání podali hlášení o pozorování veliteli skupiny West Malling, kapitánu P. G. Henleymu, který podrobnosti ohlásil velitelství stíhaček. Oba piloti byli později více než dvě hodiny vyslýcháni, ale rozhovor byl důvěrný a podrobnosti nebyly zveřejněny.

Obr.5 Jedna z tiskových zpráv o incidentu ve West Mallingu.

Když byl 23. listopadu 1953 v Dolní sněmovně dotazován na incident, ministr obrany Nigel Birch uvedl, že v té době létaly pouze meteorologické balóny. Člen parlamentu pan Isaacs k všeobecnému smíchu publika dodal, že incident lze napříště klasifikovat jako „podvod“. Ministr obrany na hlasitý smích odpověděl: „Velmi pravděpodobně.“

Později se ukázalo, že toto UFO bylo detekováno radarem v Leigh Green, Kent. Operátoři radaru popřeli, že by značka na obrazovce mohla být meteorologický balón.

V soukromém rozhovoru s ufologem Desmondem Lesliem, příbuzným Churchilla, ministr letectva George Ward řekl: „Vím, že to nebyla sonda. Víš, že to nebyla sonda. Ale dokud talíř nepřistane v Hyde Parku a já do něj nebudu moci pouštět lidi za šest pencí z nosu, budou to sondy, jinak může vláda selhat a já přijdu o práci.“

Popírání zřejmého

V dubnu 1955 ministerstvo letectva oznámilo, že výsledky pětiletého výzkumu létajících talířů byly zpřístupněny vyšším důstojníkům, ale z důvodů národní bezpečnosti nebudou nikdy odtajněny. Bylo to zvláštní prohlášení, zvláště vzhledem k opakovaným prohlášením, že UFO nepředstavuje hrozbu. O dva roky později, v roce 1957, mluvčí letectva řekl, že nasbírali „řádově 10 000 pozorování“, a zatímco mnoho zpráv bylo vysvětleno, byly další, které nedokázali vyřešit. „Nikdo ze znalých nemůže říci, že všechny tyto zprávy o záhadných objektech jsou nesmysl,“ zdůraznil.

Ministerstvo obrany shromáždilo stejný počet pozorování během příštího půlstoletí. Podle oficiálních údajů bylo od roku 1959 do roku 2004 pozorováno 10 728 UFO, z nichž asi 9 % bylo nevysvětlených. To nezabránilo armádě pokračovat ve stejné politice a v tiskové zprávě tvrdila, že záhadné předměty nepředstavují hrozbu.

„Ministerstvo obrany prošetřuje jakékoli obdržené zprávy o UFO pouze za účelem zjištění, zda má pozorování nějaký obranný význam, zejména zda existují nějaké důkazy, že vzdušný prostor Spojeného království může být narušen nepřátelskou nebo nepovolenou zámořskou vojenskou činností. Dokud nebudou existovat důkazy o potenciální hrozbě pro Velkou Británii z domácích vojenských zdrojů a do dnešního dne nebudou zprávy o UFO doprovázeny takovými důkazy, nebudeme se pokoušet plně zjistit povahu žádné ze zpráv, které k nám přicházejí. Domníváme se, že racionální vysvětlení, jako jsou světla letadel nebo přírodní jevy, lze nalézt, pokud jsou na jejich hledání věnovány vhodné zdroje, ale není povinností ministerstva obrany zřizovat takovou službu atmosférické identifikace. Pokud bychom to udělali, bylo by to plýtvání obrannými prostředky.

Ministerstvo obrany nemá žádné odborné znalosti ani roli v tématu UFO, létajících talířů nebo existence či neexistence mimozemských forem života, ke kterým ministerstvo nadále nezaujímá žádné stanovisko. Ministerstvu dodnes nejsou známy žádné důkazy, které by existenci těchto jevů potvrzovaly.“

V prosinci 2009 ministerstvo obrany uzavřelo horkou linku UFO a její výzkumnou jednotku. Nick Pope, který vedl jednotku v letech 1991 až 1994, označil rozhodnutí za chybu, která se může prodražit.

„Myšlenka mimozemské hrozby vypadá jako sci-fi, ale není,“ řekl. – To je vědecký fakt. Hrozba existuje, navzdory všem prohlášením o opaku.“

Ufolog Nicholas Redfern se domnívá, že ministerstvo obrany vlastně chápe, že se děje něco velmi zvláštního, ale neví, co s tím dělat. Pokud obránci vlasti přiznají, že něco nedokážou vysvětlit, budou vypadat hloupě a zranitelně – jak to mohou snést? Armáda je bezmocná, říká Redfern, takže jim nezbývá nic jiného, než všechno skrývat.

Michail Gershtein • 05.03.2023

Ze stránek – https://www.ufo-com.net/ufolenta/detail.php?ELEMENT_ID=13347