Kdo vymyslel auto?

Kdo by to byl řekl, že první auto navrhl ruský nevolník Leontij Lukjanovič Šamšurenkov (1687-1758), pocházející z hlubin lesů v provincii Kazaň, který se narodil již v 17. století.
A jak ho tehdy nazval? – «самобеглая коляска». „samoběžící kočár“. Ano, a tak to bylo i myšleno – běžel sám.

Mechanik Šamšurenkov byl velmi zručný a vynalézavý, uměl kreslit a vyrábět modely svých vynálezů.

A už ve 30. letech 18. století se podílel na odlévání největšího zvonu na světě – známého jako Carský zvon, dodnes k vidění v Kremlu.

A pak začal stavět model mechanického vozíku, pohybujícího se bez koňského postroje, jen díky svalové síle lidí, kteří na něm jeli.

Jenže – dostal se do vězení. V roce 1741 se začal soudit o pozemek s vlivným šlechticem. Asi 10 let Leontij Lukjanovič Šamšurenkov střídal různá vězení. Ale i tam maloval a vymýšlel různé vynálezy.

Vypracoval plán „samočinného kočáru“, jehož projekt byl prostřednictvím svého synovce v roce 1752 představen v Moskvě. Úředníky tato myšlenka natolik zaujala, že byl z vězení odvezen v doprovodu přiděleného vojáka přímo do Petrohradu. Tam dostal pokoj, nářadí, tým řemeslníků a 10 kopějek denně na stravu.

Během pouhých šesti měsíců představil Senátu prototyp automobilu: rám vozíku se čtyřmi koly a otevřenou korbou se dvěma sedadly pro „nečinné lidi“ (cestující). Pohyb zajišťovali další 2 stojící lidé, a to šlapáním. Šlo tedy o jakýsi velomobil.

Korba byla připevněna k rámu na řemenech, které nahrazovaly dnešní pružinové zavěšení. Táhla řízení byla připojena k přední nápravě. Kromě toho vynálezce navrhl vyrobit pro kočár „hodiny“ (počítadlo vzdáleností), namontované na zadní nápravě. Zařízení mělo zaznamenat až tisíc verst, přičemž po každé ujeté verstě zazvonil zvon.

Zařízení se sice nedochovalo, ale bylo postavené podle dochovaných nákresů a popisů.

V roce 1753 dostal vynálezce za svůj objev odměnu 50 rublů, byl osvobozen od zbytku vězení, a dostal i peníze na cestu domů. Tam pokračoval v práci na fantastických projektech až do své smrti.

Poslední z jeho projektů, o kterých se zachovaly zprávy, byly prostě grandiózní. Šamšurenkov odvážně navrhl „přivést Volhu do Moskvy“, a nebo vybudovat „podzemní silnici“. Lze jen obdivovat představivost nevzdělaného nevolníka, jehož myšlenky na metro nebo moskevský kanál předběhly svou dobu.

O 40 let později podobný velomobil navrhl Ivan Petrovič Kulibin (1735-1818), přezdívaný jako Archimédes z Nižního Novgorodu.

Obr.