Podivné útvary na snímcích z Marsu (54)

Z oběžné dráhy Rudé planety jsou vidět možná megalitické stavby… Marťanské Stonehenge?

Kopule a kolem něj je kruhový val. A na vrcholu kopule – čtyři velké kameny, které tvoří čtverec. Vedle nich vyčnívají další menší kameny. Tato podivná konstrukce pravidelného geometrického tvaru se nachází na Marsu. To může být patrné na obrázku, který před třemi lety předala pozemní stanici automatická sonda NASA Mars Reconnaissance Orbiter (1). Ten je vybaven kamerou s vysokým rozlišením HiRISE (2), která umožňuje získávat velmi zřetelné snímky.

Obr.1 Kupole na Marsu a Stonehenge

Podivnou strukturu nedávno objevil virtuální archeolog, skrývající se po označením Mister Enigma. A hned ho pokřtil jako „Marťanské Stonehenge“.

Obr. 2 Kupole s kameny na snímku NASA

Marťanská Stonehenge se od té pozemské liší v počtu a velikosti kamenů. Ty jsou na Marsu mnohem větší. Ale obě struktury jsou do kruhu a jsou obklopeny kruhovým valem.

Pozemské Stonehenge postavili lidé. Kdo ale postavil téměř obdélníkové kameny o velikosti kolem 100-200 metrů do kruhu?

Obr.3 Marťanské Stonehenge

Pozemská Stonehenge bylo postaveno před 5-6 tisíci lety. Kdy se objevil na Marsu jeho protějšek, se můžeme jen dohadovat. Ale zdá se, že je mnohem starší.

O účelu pozemského Stonehenge bylo vysloveno mnoho hypotéz. Nejrozšířenější jsou astronomické a kalendářní hypotézy. Má i Marťanské Stonehenge podobný účel?

Marťanská kopule, na které tamní Stonehenge stojí, může být obří mohyla. V Anglii je velmi podobný obrovský kuželovitý kopec Silbury Hill, jehož vršek je srovnán, podobně jako je tomu na Rudé planetě.

Obr.4 Pozemské Stonehenge

Obr.5 Anglický Silbury Hill

Je také možné, že to, co vypadá jako vypouklá kupole, může být i zahloubeným kráterem. Je však otázka, proč se tak odlišuje od všech ostatních, které tam jsou?

Není to poprvé, co byly na Marsu objeveny struktury, které vypadají uměle.

Obr.6 Pozemské rozvaliny (vlevo) a na Marsu (vpravo)